LemonNews toukokuu

30.05.2025

Toukokuun uutiskirjeessä on tuttuun tapaan tietoa julkaisuista ja muista ajankohtaisista asioista. Uudistimme sopimusehtoja asiakkaiden eduksi ja muutokset löydät alta. 

Uutiskirjeemme aiheita ovat:

  • Lemonsoftin julkaisut 
  • Kellokortin julkaisut  
  • Uudistimme sopimusehtoja 
  • Asiakaspalvelu 

Lemonsoft julkaisut

Teemme tällä hetkellä päivityksiä vuosijulkaisuun 2025.0. Päivitykset parantavat suorituskykyä ja tuovat  Stimulsoft-raportoinnin uudet ominaisuudet käyttöön. Jatkamme vuosijulkaisun tiheämpiä päivityksiä kesään saakka ja jatkuvan julkaisun päivitykset jatkuvat elokuusta lähtien. 

Saat ilmoituksen uudesta versiosta tuttuun tapaan uutisnurkasta. Myös paikallisasennuksia käyttävien kannattaa päivittää aina uusin julkaistu 2025.0 versio. 

Kellokortin julkaisut

Toukokuun versio on julkaistiin 21.5.2025. Versio sisältää parannuksia ja virhekorjauksia.

Olemme tuoneet versiossa käyttöliittymään lisätietona saldolaskennan tilan. Saldolaskennan massa-ajossa näet onko laskenta vielä käynnissä tai vaihtoehtoisesti viimeisimmän massa-ajon ajankohdan. Yksittäisen henkilön viimeisimmän saldolaskennan ajankohdan näet kalenterilla henkilön perustiedoissa.
Tutustu version muutoksiin tarkemmin Kellokortin versiosaatteesta >>

Kesäkuun versio julkaistaan 9.6.2025. Heinäkuussa ja elokuussa emme julkaise versiota.
Kellokortin tulevien julkaisujen aikataulut näet tästä >>

Kesälomakauden alkaessa on hyvä varmistaa myös Kellokortin osalta tuuraukset kuntoon. Varahenkilöt saat määriteltyä helposti Kellokortin Henkilöasetuksista. Myynniltämme voit varata lisäkoulutusta esimerkiksi uusille pääkäyttäjille ja kesäajan tuuraajille. Otathan yhteyttä omaan myyjääsi tai ratkaisumyynti@lemonsoft.fi.

Uudistimme sopimusehtoja

Teimme ohjelmisto- ja palvelutoimituksissa käytettäviin sopimusehtoihin asiakkaidemme esittämiä selkeytyksiä. Muutokset ovat asiakkaan eduksi ja sopimukset löytyvät verkkosivuilta>>

Sopimuksista löytyy nyt versiohistoria ja muut muutokset ovat:

Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely 

Tietokantojen käsittelyä on tarkennettu ja koska emme käytä henkilötietoja sisäisiin tarkoituksiin, on tämä lause poistettu.

Mahdollisen tietoturvaloukkauksen ilmoituksen aikarajaa on tarkennettu ja lisätty maininta ISO/IEC 27001 standardista.

Tietoturvapyyntöjen laskutusperusteita on tarkennettu, samoin on tarkennettu milloin voimme kieltäytyä ulkopuolisen auditoijan käyttämisestä. Haluamme myös etukäteen ilmoituksen oman tuotantoympäristön tietoturvatestaamisesta turhien hälytysten välttämiseksi.

Alihankkijat on nyt listattu verkkosivuille ja näet ne sopimusehdot-sivulta löytyvästä linkistä.
Sopimukseen on lisätty velvoite ilmoittaa asiakkaille alihankkijoiden muutoksista.

Henkilötietojen poistamista on tarkennettu siten, että poistamme ne aina sopimuksen päättyessä, jos toisin ei ole sovittu.

Vastuu-kohdassa on tarkennettu, ettei vastuunrajaus koske GDPR:n mukaista vahingonkorvausoikeutta.  Uutena kohtana on lisätty avustamisvelvoite selkeyttämään mahdollisia auttamistilanteita.

Yleiset sopimusehdot 

Sopimuksen mahdollinen irtisanominen hinnankorotus- tai sopimusmuutostilanteissa on tarkennettu koskemaan muutoksen voimaanastumispäivää.

Teoriassa ohjelmassa voi olla toimittajan vastuulla oleva virhe, jonka selvitystyöstä voidaan veloittaa erikseen. Tätä asiaa on tarkennettu takuu-kohtaan.

Immateriaalioikeuksiin on tarkennettu, että ohjelman käytön tulokset ovat asiakkaan omaisuutta.
Rekrytointirajoituksen määräaikaa on tarkennettu alkavaksi sopimuksen tai työsuhteen päättymisestä.

Sopimuksen voimassaolon purkuoikeus koskee nyt molempia osapuolia.

Palvelutasosopimus (SLA) 

Viittaus sähköpostitse tai puhelimitse tehtävään yhteydenottoon on poistettu ja ohjattu verkkosivuille. Lisäksi on tarkennettu mistä sanktio lasketaan.

Asiakaspalvelu

Kevät toi hetkellistä ruuhkaa tukipalveluihimme, mutta tilanne on normalisoitunut ja olemme palanneet tavanomaisiin vastausaikoihin.

Lemonsoftin Service Desk on valmiina auttamaan, mutta sujuvin tukikokemus syntyy yhteistyössä. Myös isompien kokonaisuuksien kehittämien ja ohjelman ominaisuuksien parempi hyödyntäminen lähtee liikkeelle Service Deskin kautta. Tarkemman kartoituksen tekee sitten erikseen nimetty asiantuntija.

Muistutuksena muutamia tärkeitä asioita, jotka nopeuttavat avun saamista:

  • Käyttäjien aktivoinnit ja käyttöoikeudet hallitsee aina yrityksen oma pääkäyttäjä.
  • Tukipyynnöt kannattaa tehdä pääkäyttäjän kautta – hän voi myös lisätä toisen yhteyshenkilön mukaan.
  • Virhetilanteessa kerro selkeästi, miten virhe ilmenee ja liitä mukaan kuvia tai video – tämä nopeuttaa käsittelyä huomattavasti
  • Virheet käsitellään palvelutasosopimuksen (SLA) mukaisesti: kriittiset korjataan välittömästi, kun taas pienemmät virheet sisällytetään versiopäivityksiin.Lue lisää virheiden luokittelusta, maksuttomuudesta  ja palvelustamme>>

Seuraava LemonNews julkaistaan juhannusviikolla.

Hyvää kesää!

Kari Joki-Hollanti