Nyt, kun verkkokauppa on toiminnassa ja tilauksia tulee sisään ja prosessit ovat hioutuneet parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen varmistamiseksi, on aika katsoa eteenpäin.
Monikanavamyynnillä verkkokauppa-alusta muuntautuu myyntialustaksi, josta voit siirtää tuotteita myyntiin toisille alustoille ja ottaa tilaukset vastaan suoraan verkkokaupassa. Monikanavamyynnissä voit lähettää tuotteesi suoraan esimerkiksi Facebookin markkinapaikkaan, Google Shopping -palveluun, hintavertailusivustoille, yms. Hyvä verkkokauppa-alusta tukee näitä toiminnallisuuksia suoraan, ilman että joudut tekemään räätälöintejä verkkokauppaasi. Esimerkiksi LemonShop tukee käytännössä kaikkia tunnettuja kanavaintegraatioita ja on näin ollen valmis pitkässäkin juoksussa toimimaan luotettavana verkkokauppa-alustana.
Kun verkkokaupassa arvioidaan verkkokaupan, markkinointikampanjoiden ja ulkoisten liitäntöjen tehokkuutta, tehdään se pääsääntöisesti Google Analytics avulla. Google Analytics tarjoaa huikeat työkalut verkkokaupan analytiikkaan. Googlen analytiikkaekosysteemiin kuuluu useita työkaluja, joiden avulla pystyt kasvattamaan verkkokauppasi tehokkuutta huomattavasti.
Google Analytics ecommerce on raportointi-/analytiikkatyökalu, jonka avulla voit seurata verkkokauppasi tilaa jopa reaaliajassa; mistä asiakkaat tulevat, mitä he siellä tekevät, minkä ikäisiä he ovat jne. Ecommerce -osio tuo lisäksi mahdollisuuden seurata kaupan liikevaihtoa ja yksittäisten tuotteiden, tuoteryhmien, yms. tehokkuutta.
Google tarjoaa myös Google Optimize -palvelun, joka on helppo kytkeä päälle verkkosivulle kuin verkkosivulle. Tämä työkalu integroituu suoraan Googlen Adwords ja Google Analytics. Työkalun avulla pystyy tekemään A/B -testausta sivuilla. A/B testauksella tarkoitetaan korkealla tasolla sitä, että asiakas A näkee eri asian kuin asiakas B. Tämä voi olla yksittäisen napin väri tai kokonainen ulkoasullinen muutos. A/B -testaus on hyvä tapa kasvattaa verkkokaupan tehokkuutta ilman, että kauppa uudistetaan kokonaan kalliin ulkoasuprojektin avulla. Onkin hyvä testata pieniä muutoksia siellä täällä, niiden yhteistehokkuutta ja etsiä se tehokkain kombinaatio.
Ulkoasun selkeys on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista mille tahansa verkkokaupalle. HotJar -nimisen palvelun avulla voit seurata asiakkaidesi käyttäytymistä kaupassasi (anonyymisti tietenkin). HotJar tallentaa asiakasistunnot palveluunsa siten, että voit katsoa asiakkaan koko istunnon videona myöhemmin.
Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. LemonShop on vahvasti integroitu Lemonsoft ERP -järjestelmään, jolloin se toimii luonnollisena jatkeena liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.
Lisätietoa LemonShopista: