Tässä osassa käymme läpi toimittajan valintaa. Verkkokauppaprojektit viivästyvät kovin usein ja se johtuu usein siitä, että toimittaja saa tuotteen valmiiksi vasta kalkkiviivoilla, eikä kauppias ole synkronoinut sisäistä käyttöönottotyötä juuri tähän hetkeen. Lisäksi kovin usein käyttöönoton yhteydessä huomataan ongelmia, jotka olisi pitänyt huomata jo kauan sitten, kehityksen alkuaikoina tai jo määrittelyvaiheessa.
Mikäli jo ensimmäisen tapaamisen perusteella voit todeta, että toimittaja ei tuonut mitään lisäarvoa keskusteluihin, voit siirtyä seuraavaan toimittajaehdokkaaseen. Verkkokauppatoimittajan pitää nähdä verkkokauppa tapana kehittää ja kasvattaa liiketoimintaasi ja toimittajan pitää olla valmis tuomaan uusia ideoita ja näkökulmia verkkoliiketoimintasi parantamiseen heti ensimmäisestä tapaamisesta alkaen.
Mikäli käytössäsi on jo ERP-järjestelmä ja ERP-järjestelmässäsi on mahdollisuus verkkokauppalaajennukseen, on sen käyttöönotto ensisijaisesti suositeltavaa, koska siihen mietityt ominaisuudet on jo suoraan integroitu, eikä erillistä integrointiprojektia vaadita. Muussa tapauksessa verkkokaupan toimittajaksi kannattaakin valikoida taho, jolla on referenssejä alaltasi tai muuten vain laaja refrenssiverkosto. Verkkokaupoissa kokemus on kaiken A ja O, koska jokainen verkkokauppaprojekti on erilainen, jokainen kauppias tekee asiat eri tavalla tai ainakin haluaisi tehdä. Näin ollen tietyn pisteen jälkeen peruspalvelut eivät enää riitä, vaan tarvitaan räätälöity kauppa. Räätälöinti saattaa tulla kalliiksi myöhemmin, joten selvitä mahdolliset lisätyökustannukset jo ennen sopimuksen kirjoittamista.
Mikäli valitset avoimen lähdekoodin alustan, pidä sopimusteknisesti huolta siitä, että omistat sinulle tehdyn lähdekoodin; tämä mahdollistaa alustan siirtämisen sellaisenaan toiselle toimittajalle. Pidä myös huoli, että saat kaikki vaadittavat tekniset dokumentaatiot järjestelmän pystyttämisestä ja arkkitehtuurista.
Valitsitpa minkä alustan tahansa, huomioitavaa on, että sen pitäisi tukea tietojen vientiä mahdollisimman laajasti. Tämä mahdollistaa myyntidatan ja asiakasdatan viemisen ulos järjestelmästä toisiin järjestelmiin.
Tärkeä osa verkkokaupan toiminnallisuutta on automatisoitu SEO eli hakukoneoptimointi. Verkkokaupan pitää generoida sivukartta, sen pitää luoda jäsenneltyä tietoa automaattisesti. Tätä jäsenneltyä tietoa käytetään muun muassa Googlen hauissa tuotekorttien näyttöön. Alustan pitää myös sallia sivukohtaisen metatiedon muuttaminen.
Huom! Mikäli käytät omia kehittäjiä, saattaa verkkokauppatoimittaja pestä kätensä tuesta, joten mieti tarkkaan siirrytkö tähän malliin.
Tämä osio ottaa enemmän kantaan räätälöityyn verkkokaupparatkaisuun, mutta osa tästä voi päteä myös SaaS-ratkaisuun.
Kun pyydät tarjousta verkkokaupasta, pyri määrittelemään jo siihen mahdollisimman tarkasti mitä verkkokaupalta haluat; tämä säästää sinulta rahaa huomattavia määriä myöhemmässä vaiheessa. Mikäli suunnittelet isompaa kokonaisuutta, on se järkevää toteuttaa mm. konsultin kanssa.
Realistisesti, verkkokaupan hankintaprosessi menee seuraavalla tavalla:
Olen nähnyt tämän toistuvan useissa projekteissa ja siitä oppineena olen todennut, että verkkokaupan myyminen ei ole vain tarjouspyyntöön vastaamista, eikä verkkokaupan ostaminen ole vain tarjouspyynnön tekemistä ja tuotteen saamista avaimet käteen.
Verkkokauppa on lähtökohtaisesti niin laaja projekti, että se, kuten muutkin liiketoimintakeskeiset tuotteet, räätälöidään sinulle sopivaksi. Verkkokauppatoimittajalta onkin heti tarjousta pyydettäessä hyvä pyytää pääsy demoympäristöön, johon voit tutustua omaehtoisesti tai esimerkiksi konsultin avustuksella. Jokaiselta tarjouksen toimittaneelta on hyvä saada henkilökohtainen demosessio, jossa käyt läpi tarjottavan verkkokauppa-alustan ja miten se toimii. On tärkeää, että tässä demossa kysyt kaikki mahdolliset kysymykset, sekä pyydät toimittajaa näyttämään miten vaaditut toiminnallisuudet toimivat käytännössä. Ellei kyseessä ole täysin päivänselvä asia, älä hyväksy pelkkää ”kyllä onnistuu” vastaukseksi, koska sen taakse saattaa piiloutua räätälöity ominaisuus. Demon jälkeen voit tutustua demoympäristöön uudestaan ja katsoa onko näkemyksesi alustan osalta muuttunut.
Vaikka monet näistä asioista ovatkin itsestään selviä, kovin usein projektit menevät silti vikaan.
Huom! Kun myyjä sanoo demossa, että ”kyllä tämä voidaan muokata toimimaan haluamallasi tavalla”, muista aina kysyä että
Verkkokauppa on riippuvainen kolmansien osapuolien palveluista. Näitä palveluita ovat muun muassa maksutavat ja toimitustavat. Kauppiaana sinun on tehtävä sopimukset näiden kolmansien osapuolien kanssa. Nämä sopimukset olisi hyvä tehdä jo hyvissä ajoin ennen kaupan valmistumista, jotta ne ovat käytössä välittömästi julkaisupäivänä. Maksutapapalvelun tarjoajia on Suomessa useita. Esimerkiksi LemonShop integroituu suoraan PayTrail-nimiseen palveluntarjoajaan, joka tarjoaa markkinoiden kattavimman verkkomaksupalvelun. Toimitustapojen puolelta LemonShop integroituu Unifaun -palveluun, jonka taustalta löytyy laaja valikoima eri kuljetusliikkeitä. Valikoiman laajuus ja käyttöönoton helppous onkin meille Lemonsoftilla tärkeää, koska mielestämme kaupan pitää palvella kuluttajatottumuksia mahdollisimman laajasti.
Olemme Lemonsoftilla aloittaneet uuden tuotteen, LemonShopin, tarjoamisen asiakkaillemme. Kuten kaikki Lemonsoftin tuotteet, olemme tuotteistaneet LemonShopin käyttöönoton ja jatkuvan ylläpidon äärimmäisen yksinkertaiseksi sinulle. LemonShop on vahvasti integroitu Lemonsoft ERP -järjestelmään, jolloin se toimii luonnollisena jatkeena liiketoiminnallesi. Mikäli kiinnostuit, tai verkkokaupan käyttöönotto askarruttaa, ole yhteydessä omaan Lemonsoft-myyjääsi.
Lisätietoa LemonShopista: